ZASADY
KSZTAŁCENIA ZDALNEGO W SP NR 10 W POZNANIU
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. u. z 2020 r., poz. 493)
Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczanie, COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 492)
- Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej
funkcjonowania:
- W czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły, związanego z zagrożeniem epidemiologicznym, nauka jest realizowana zdalnie, w zakresie ustalonym przez dyrektora szkoły, po uzyskaniu aprobaty organu prowadzącego oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
- Za organizację kształcenia zdalnego odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić nauczycieli, uczniów i rodziców, w jaki sposób będzie wyglądała nauka zdalna;
- Zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania będą odbywać się stacjonarnie, hybrydowo lub zdalnie;
- Rodzice są odpowiedzialni za uczestnictwo dziecka w nauce zdalnej. Brak uczestnictwa w nauce zdalnej jest jednoznaczne z brakiem realizacji obowiązku szkolnego i podlega egzekucji, zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
- Nauczyciele i uczniowie zobowiązani są do włączania kamery podczas lekcji on-line.
- W klasach IV – VIII wszystkie lekcje on-line odbywają się w godzinach zgodnych z planem lekcji i trwają 45 min.
- Każdy nauczyciel realizuje wszystkie swoje godziny dydaktyczne pracując on-line (prowadzi lekcję, jest dostępny na czacie lub wideo-rozmowie), zgodnie z planem lekcji. Podczas każdej lekcji realizuje podstawę programową, stosuje znane metody nauczania, w tym aktywizujące, zróżnicowane formy pracy i przyjęte w szkole zasady oceniania kształtującego.
- Nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela za pomocą platformy Teams, z wykorzystaniem połączeń głosowych lub głosowo-wizyjnych.
- Uczniowie, którzy nie mogą wziąć udziału w lekcji on-line, zobowiązani są do zapoznania się z materiałem z danej jednostki lekcyjnej oraz ćwiczeniami/zadaniami, notatkami przygotowanymi przez nauczyciela, uzupełnienia notatki- tak jak w przypadku nieobecności na lekcjach stacjonarnych.
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest do zamieszczenia informacji, materiałów lub zadań na platformie Teams.
- Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych.
- Nauczyciel sprawdza pracę domową wybranym uczniom.
- Praca z uczniem (oraz kierowane do niego zadania) posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadającym opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia zalecenia wynikające z w/w dokumentów.
- Obowiązkiem nauczyciela jest monitorowanie korzystania przez uczniów z dziennika Librus i platformy Teams, a w razie problemów z dostępem ucznia do w/w platform, niezwłoczne powiadomienie wychowawcy klasy;
- Obowiązkiem każdego ucznia jest systematyczne odrabianie lekcji i zapoznawanie się z zadanym materiałem.
- Współpraca dyrektora z nauczycielami i koordynowanie przez niego współpracy
z uczniami i rodzicami:
- Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami.
- Problemy uczniów i rodziców dotyczące pracy zdalnej, powinny być przekazane wychowawcy klasy, który w razie konieczności przekazuje je administratorowi dziennika, a w przypadku dalszych trudności administrator przekazuje je dyrektorowi szkoły.
- W okresie zagrożenia Coronawirusem, spotkania klasowe/indywidualne z rodzicami, również wywiadówki, odbywają się on-line poprzez platformę TEAMS. Rodzice mogą kontaktować się ze szkołą poprzez dziennik elektroniczny, platformę lub w inny sposób ustalony z nauczycielem, pedagogiem, psychologiem, dyrektorem/wicedyrektorem.
- Praca pedagoga, psychologa i logopedy z dziećmi mającymi zalecenia z poradni p-p, odbywa się w sposób indywidualnie ustalony z rodzicami.
- Pedagog i psycholog dostępni są dla uczniów i rodziców w ustalonych dniach i godzinach, udzielając porad i konsultacji telefonicznie lub on-line.
- Wychowawca czuwa nad prawidłowym dostępem uczniów do zamieszczanych przez nauczycieli materiałów i utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojej klasy. W czasie nauki zdalnej, każdy nauczyciel jest dostępny dla uczniów w godzinach lekcyjnych zgodnie z planem oraz w czasie przeznaczonym na konsultacje (według harmonogramu), które na nauczyciel prowadzi raz w tygodniu w ciągu godziny. W tym czasie nauczyciel komunikuje się z uczniami i rodzicami poprzez e-dziennik Librus lub platformę Teams.
- W sytuacji konieczności pracy zdalnej, nauczyciel pracuje w szkole lub w innym miejscu uzgodnionym z dyrektorem szkoły. Nauczyciel pracując zdalnie jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez dyrektora do szkoły.
- Wychowawca przeprowadza diagnozę przygotowania uczniów do pracy zdalnej(dostęp do komputera, laptopa, smartfona, Internetu oraz informuje o sytuacji w klasie dyrektora szkoły). Wychowawca na pierwszym spotkaniu z rodzicami informuje o zapisach w WZO dotyczących nauczania zdalnego.
- Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach:
- zadania z poszczególnych przedmiotów zadawane będą tylko i wyłącznie w tych dniach,
w których występują w aktualnym planie lekcji, obowiązującym przed przejściem na
zdalny system nauczania;
- zadania pisemne w danym dniu powinny być tak dobrane, żeby czas ich wykonania nie
przekraczał 30 minut w klasach 1 – 3, w klasach 4 – 6nie powinien przekraczać 2 godzin,
a klasach 7 – 8 – 2 godz. i 30 minut.
Zadania wymagające większego nakładu pracy zadawane są z większym odstępem
czasowym. Każdy uczeń klas 1 – 3, oprócz zadań domowych ćwiczy głośno czytanie, do
15min. dziennie;
- zajęcia powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny.
- Nauczyciel analizuje ilość zadawanych przez siebie prac i obciążenie uczniów danego dnia/tygodnia pod kątem higieny pracy.
- Nauczyciel jest zobowiązany zapisać zadanie domowe w Teamsie, sprawdziany/testy w e-dzienniku, w dniu w którym faktycznie lekcja się odbywa. Wszystkie zadania i lekcje wprowadzone do dziennika muszą być zgodne z planem lekcji.
- Dokumentowanie realizacji zadań szkoły:
Nauczyciel zobowiązany jest do:
- regularnego odnotowania tematu lekcji w każdym dniu wynikającym z planu lekcji, co będzie traktowane jako potwierdzenie obecności w pracy;
- zamieszczenia, informacji w e-dzienniku o planowanym sprawdzianie/teście, czy innej formie sprawdzenia wiedzy uczniów, zgodnie z WZO;
- We wpisie frekwencyjnym w każdej z klas na czas kształcenia zdalnego wpisuje się oznaczenie: nz – nauczanie zdalne lub nieobecny – nb.
- Rodzic jest zobowiązany do usprawiedliwienia nieobecności ucznia na lekcji on-line w przeciągu 7 dni.
- Możliwość modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania:
- Szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników może zostać uzupełniony o e-podręczniki, e-ćwiczenia i inne wykorzystywane materiały pomocnicze do kształcenia na odległość;
- Każdy nauczyciel może korzystać z e-podręczników, Scholarisa lub e-zasobów rekomendowanych przez MEN, Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
6.Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy
i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców
o postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach:
- Podczas pracy zdalnej każdy nauczyciel ocenia ucznia z zadawanych prac i sprawdza jego wiedzę poprzez odpytywanie, kartkówkę, sprawdzian, test, internetowy quiz itp.;
- Każdy sprawdzian/test musi być odnotowany w dzienniku Librus, z tygodniowym wyprzedzeniem, zgodnie z WZO;
- Uczeń jest zobowiązany do wykonania każdego zadania domowego (poza zadaniem „dla chętnych”). Nauczyciel wybiera 2 – 3 uczniów do sprawdzenia zadania domowego lub zaznaczyć, że sprawdzi zadanie wszystkim uczniom.
- Nauczyciel każdorazowo przy zamieszczeniu zadania, zobowiązany jest do załączenia informacji w jakiej formie będzie kontrolował jej wykonanie (wysłanie załącznika, zdjęcia, czy odłożenie do teczki w celu dostarczenia do szkoły po powrocie do nauczania stacjonarnego);
- Oceny ze sprawdzianów i prac klasowych powinny zostać wpisane do e-dziennika w nieprzekraczalnym terminie 14 dni. Prace domowe do następnej lekcji, a pozostałe oceny do 3 dni od wystawienia.
- Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie zgodnie z obowiązującymi przedmiotowym zasadami oceniania, z uwzględnieniem zgłoszeń wcześniejszych.
- Uczeń nieobecny podczas sprawdzianu czy zapowiedzianej kartkówki zobowiązany jest do kontaktu z nauczycielem i ustalenia nowego terminu lub innej formy zaliczenia (w sytuacji jeśli nie ma możliwości zaliczenia w proponowanej przez nauczyciela formie),
- Uczeń, który nie wykonał zadanych prac w ciągu 7 dni, otrzymuje ocenę niedostateczną;
- Uczeń, który przystąpił do sprawdzianu/testu lub kartkówki na platformie TEAMS i nie odesłał go, a nie zgłosił problemów technicznych w terminie wyznaczonym na ich napisanie, otrzymuje ocenę niedostateczną. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną w ciągu 7 dni.
- Ilość kartkówek, sprawdzianów w jednym tygodniu reguluje WZO(3 sprawdziany w ciągu tygodnia).
- Pozostałe zapisy WZO pozostają bez zmian.
7.Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu
poprawkowego oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
regulować będą odrębne przepisy (Statut szkoły).
8.Postanowienia końcowe.
Niniejsze zasady wchodzą w życie z dniem 01.09.2020 r.